ECUADOR:
CENSORSHIP
RIDES ON THE
BACK OF A LAW

It
——

£ ~
TFUNDAMEDIOS




JE
2 FUNDAMEDIOS

Printed with the support of

>>
AEDEP

N\

INDEX



TFUNDAMEDIOS

ATTACKS ON FREEDOM

OF EXPRESSION
INCREASED BY 46%

The data speaks for itself; any
negative forecasts that could have
been made about the enforcement

of the Organic Communication Law
(LOC) were crystallized in 2014.

—_

The data speaks for itself; any negative forecasts that could have
been made about the enforcement of the Organic Communication
Law (LOC) were crystallized in 2014. The constant accusations and
sanctions imposed on the media have cornered even more Ecuador’s
scarce critical press and the consequences of this “strangling” are
already evident.

Just this year, four media outlets closed down during July and August:
the newspapers Hoy, La Hora in Manabi and El Oro and El Meridiano
in Guayaquil. La Hora in Manabi announced it was closing down after
16 years due to “restrictions imposed by the Communication Law
and its Regulations”, as well as the lack of press freedom, censorship
and the shortage of advertisers. While the directors of Hoy, forcibly
closed down after 32 years of existence, declared that one of the
causes for the company’s undermining was the enforcement of the
law in hand.

Undoubtedly, the implementation of the LOC marked this year. The
law was enforced in an arbitrary and disciplinary manner by officials
and authorities who made accusations almost daily, exercising legal

On this year,
four media
outlets have
closed their
doors during
July and august.

N\

INDEX



N\

INDEX

TFUNDAMEDIOS

actions ex officio and using the Superintendence of Information and
Communication (Supercom) to impose disproportionate sanctions
on media outlets. It is not surprising, therefore, that the attacks based
on "Fiscal, legal or administrative decisions” occupy the first place,
as this category includes most of the 61 penalties imposed on media
outlets.

The Ecuadorean media are punished for whatever they do: for
publishing cartoons accused of being untrue and disliked by those in
power, for a headline, because the sensationalist editorial line of some
outlet upsets the demure officials, because a TV comedy has a GLBTI
character and it uses double entendre or because in a lightweight
radio magazine's segment about pets the word "bitches” is used
and that can have a double meaning, for the opinions expressed
by someone who is being interviewed, for those of an anonymous
citizen who calls in to complain of the local authorities. As journalist
Roberto Aguilar proposed in his blog www.estadodepropaganda.com,
the Superintendence of Communication makes judgments based on
semiotic interpretations whose nature is that they do not represent,
cannot represent facts on which to build truths and/or legal opinions.

Small local media are perhaps those who have suffered the most the
consequences of this Law’s enforcement. We have the case of Mitad
del Mundo TV Cayambe Visién channel 9, of the town of Cayambe,
which was cautioned seven times based on complaints made by
former mayor William Perugachi and even had to pay a monetary fine
of USD 1360 for breach of Article 28 of the Organic Communication
Law for failing to deliver copies of a program. Similar fines were also
received by these local media: Radio station La Voz de su Amigo and
Digital TV in Esmeraldas; Radio Sky in Carchi, or Radio Super W in
Santo Domingo de los Tsachilas, while on August 14 the newspaper
El Nacional in EL Oro had to pay USD 8,840 for failing to publish the
print-run of 26 editions, affecting its fragile economy, just to mention
a few examples.

To these constant monetary fines must be added the criminalization
of social protest with the arrests of young activists during marches;
the closure of two organizations because of an increase in State
control; the president’s constant condemnation of journalists; Internet
censorship and other incidents that are producing a dangerous mix



TFUNDAMEDIOS

for the health of freedoms in Ecuador, where the hostile and violent
environment that has characterized this 2014 prevails, with a new
record in number of attacks according to our records for the last
seven years attesting to a rapid deterioration.

In addition, this year some serious events occurred that severely
penalized social protest, such as the detentions of youth leaders
and students. The first, in the context of a peaceful demonstration by
workers who are now being investigated by the Public Prosecutor’s
office for alleged rebellion. Youth leaders Enver Orna, Paul Velazquez
and Edgar Sanchez were arrested on 17 July and are currently on
probation and must appear every week before a judicial authority
until they are informed whether they will be called to trial.

That same day, during the rendering of accounts of the now-dissolved
Pachamama foundation, three foreign activists were approached by
immigration agents who tried to arrest them for allegedly failing to
have their papers in order. According to witnesses, the operation was
headed by Department of the Interior officials who moved directly
towards the environmentalist volunteers. One of them, Oliver Utne
had to leave the country the next day after receiving a warning from
the Department of Immigration stating that if he stayed he risked
"being a victim of possible violations of his human rights”.

Another arrest occurred on July 22, when medical union leader Carlos
Figueroa, along with Assemblyman Cléver Jiménez and his adviser
Fernando Villavicencio, were sentenced to prison after being found
guilty of insulting the president. This despite the Inter-American
Commission on Human Rights had granted them precautionary
measures in March.

Also, 54 young people were arrested and prosecuted for the protests
of 17 and 18 September, when labor unions and other social
organizations, as well as students, demonstrated against government
policies creating some incidents. In the afternoon and evening
of Thursday 18 September, approximately 126 youngsters were
detained in the surroundings of Mejia School in Quito, while another
38 were arrested the following day as they continued protesting in
the capital's central and southern areas. In Ibarra, a city in northern
Ecuador, eight young people were also detained for protesting but

Young citizens
were detained
and legally
prosecuted for
the protests held
last September

N\

INDEX



N\

INDEX

TFUNDAMEDIOS

they were released the following day.

In this context, the prospects for social organizations also became
more complicated this year because of the increased State controls
and the enforcement of Executive Decree No 16. On 20 August, the
German foundation Konrad Adenauer decided to close its doors in
Ecuador to prevent these controls from interfering with its work. At
the same time, the Crecer Foundation decided to close voluntarily, as
the enforcement of these new regulations added to reviews by the
State would threaten its subsistence. Other foundations, such as the
association San Vicente Paul, also announced that they would close
if the problems persist. This is all added to what was undoubtedly
the most serious case, the dissolution of the Pachamama Foundation,
which in December 2013 stopped operating after allegedly incurring
in one of the ambiguous grounds for dissolution referred to in this
Executive Decree.

Finally, the condemnation of media outlets and journalists by the
president during his Saturday programs have led to an increase in
the verbal attacks made on Twitter, with threats to some journalists,
such as Marlon Puertas, Martin Pallares or the columnist Emilio
Palacio, currently exiled in the USA, who after being insulted by the
president one Saturday was threatened by a Twitter user who offered
USD 100,000 for his head. None of the cases of threats and verbal or
physical attacks against journalists has so far led to an investigation
obtaining results and even less so, to sanctions for those responsible.



TFUNDAMEDIOS

2014 CLOSES WITH A RECORD
254 ATTACKS ON FREEDOM OF

EXPRESSION

The year that has just ended has
been the period with the most direct
attacks on the exercise of journalism

and freedoms in Ecuador since
2008, with 254 reported attacks of a
total of 1031 in all those years. This
figure represents an increase of 46%
compared to 2013.

—_

This drastic increase is largely explained by the violations of freedom
of expression caused by the enforcement of restrictive legislation
that infringes international standards on freedom of expression,
as is the Communication Law. This law, which was adopted in June
2013 by a large pro-government majority in the National Assembly
and started being enforced in October of the same year when the
Superintendence of Communication and Information (Supercom)
began to operate, made a full impact during 2014.

However, the implementation of this law that violates freedom of
expression was not the only condition that disturbed the status of
basic freedoms in Ecuador during 2014. As will be seen later, there
were also reports on the closure of media outlets, the condemnation
of people for expressing their opinions, a stigmatizing discourse

The Organic
Communications
Law was
approved by the
official majority
of congressmen

N\

INDEX



JE
8 FUNDAMEDIOS

© Total attacks
254

254

200 [

156

151

150

100

50

2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014

from the highest levels of government, the criminalization of social
protest and Internet censorship, among others.

In this context, the most violent months were: July with 30 attacks,
Aprilwith 27,and August and December with 26 each. July and August
coincided with the closure of media outlets, as well as protests that
led to arbitrary arrests and the prosecution of young students.

N\

INDEX



| 5
TFUNDAMEDIOS

Month Quantity Percentage
January 19 7.57%
February 16 6,37%
March 6 2,39%
April 27 10,76%
May 19 7.57%
June 24 9,56%
July 30 11,95%
August 26 10,36%
September 17 6,77%
October 22 8,76%
November 22 8,76%
December 26 9,16%
TOTAL 254 100,00%

If the numbers of attacks recorded by Fundamedios’ Monitoring
Network are broken down, we can see that “Arbitrary fiscal, legal
and administrative decisions” are the main type of aggression
against freedom of expression in Ecuador, with 113 reported cases.
As explained above, the sanctions imposed on the media through the
LOC's enforcement are included in this category. Although criminal,
constitutional, electoral and civil proceedings are also included. The
number of proceedings initiated and sanctions imposed on the media
under the LOC added up to 61, as detailed below.

Worthy of special note, because of theirimportance, are 6 "sentences
issued by supreme or constitutional courts that affected freedom
of expression” and 2 cases of “accusations or indictments of media
workers involving crimes of opinion”, which shows that administrative
proceedings initiated by Supercom have led to a decrease in criminal
trials for libel or slander.

N\

INDEX



10

TFUNDAMEDIOS

Verbal attacks come in second this year with 46 cases. Nine of these
were “threats” against journalists and 37 “statements by officials
and public figures” that resulted in the systematic stigmatization
of journalists, artists and social leaders by senior government
authorities, headed by the president himself. "Enlace Ciudadano”,
the three-hour long program broadcasted by over 300 radio and TV
stations nationwide and presented by President Rafael Correa or his
vice president, has become a platform where insults against those
who question the government or simply have different opinions have
become a regular occurrence.

The third place is taken by aggressions in the form of the “abusive use of state
power” with 35 cases. Fifteen chain programs dedicated to discredit journalists or
analysts; 15 illegal arrests in connection with protests against the government’s
policies; and four cases of abusive state controls stand out among them.

N\

INDEX

The fourth place goes to aggressions in the form of censorship,
with 5 cases of preemptive censorship and 17 of Internet censorship,
a kind of aggression that has been on the rise in recent months with
the suspension of Twitter accounts or the elimination of photos and
videos from platforms such as Youtube, most of them through the
actions of the Spanish company Ares Rights, known for censoring
Internet content involving issues that might be uncomfortable for
those in power.

Finally, 15 cases of physical attacks against journalists have been
reported; 13 instances of the abusive use of non-state power, i.e. by
individuals against journalists and media outlets; and lastly up to 8
"regulations, projects or restrictions that impede access to public
information and hinder the work of journalists”.



=
TFUNDAMEDIOS

11

Arbitrary judicial and administrative
decisions, the principal aggression of 2014

Number of aggressions

nmow

“Arbitrary judicial "Verbal attacks” "“Power abuse

and administrative
decisions”

As for the victims, this year has been particularly difficult for most
of the media in Ecuador, as they have been victims of 125 attacks,
nearly 50% of all cases. It should also be noted that private media
are the most vulnerable with 110 attacks, while State-owned media
have been victims of aggressions on 10 occasions.

Journalists and media workers rank second as victims of freedom
of expression related attacks with 60 recorded cases. Among them
the most vulnerable are print (19) and radio (15) journalists. Finally,
the attacks against citizens (24), cyber-activists (16) public figures
(15) and NGOs (6) have also been on the increase.

As in previous years, in 2014 the main aggressors remain the same:
The State (through administrative, legislative or judicial actions)
has been responsible for 112 attacks and civil servants for 70.
President Rafael Correa himself has accumulated 33 cases as a direct
offender, followed by State security bodies with 14.

Censorship”

!!

"Physical
attacks”

Cases of
Aggression were
reported by
“Violent Groups™
with 18 cases,
followed by
“companies
limiting
freedom of
expression in
Internet “with
15 cases.

N\

INDEX



s
12 TFUNDAMEDIOS

© Media and journalists,
the main victims

First most vulnerable group

120 110 10 e

aggressions private media estate’s media outlets

total
attacks

Second most vulnerable group

60 19 6 14 15 3 22%

aggressions  written  Television journalists  radio freelance total
press in general attacks

| \_‘ L
-.I

* The majority of this group (43 people) is private media employees,
while only four of them are public media workers.

N\

INDEX



L
TFUNDAMEDIOS 13

© Public officials and
the State, the main aggressors

28% —4£v L) 112- 44% e

public attacks attacks State ﬂjﬁggﬁ;ﬂ'gﬁ'
officials (By administrative, the use of
judicial or Z‘:ZZZ‘ZZ‘;Z
legislative
way) .
Public official’s list
o
12,35%  4,38% 130% 1.20% 1,59%

0,80% 0,40%
® 6 o 0 .

President of Judges Ministers Vice Ministers Local Congressmen  Public
the Republic authorities employee

Geographical sectors

That concentrates the attacks

74,90%
Pichincha 7,17%

Guayas

2,39%
Sucumbios
3,98%
ELOro
Il Manabi 0,80% H Loja 1,99% 0 Azuay 0,40%
[l Esmeraldas 1,20% Pastaza 0,40% [ Morona Santiago 0,80%
M Cotopaxi 1,20% Santo Domingo M Los Rios 0,80%

de los Tsachilas 0,80%

N\

INDEX



14 TFUNDAMEDIOS

ENFORCEMENT OF THE ORGANIC COMMUNICATION LAW AND
MEDIA HARASSMENT

Since the Superintendence of Information and Communication
started to operate, a kind of harassment of the media by this control
entity has become evident. To date, Fundamedios has reported a total
of 61 sanctions on media outlets. Of these, 30 were economic fines
mostly for not delivering copies of issues or recordings of programs;
for taking an institutional stand on legal proceedings; or for not
publishing the print-run on the front page. Similarly, the Organization
has registered 31 written cautions, requests for rectification or
public apologies sent to the media after complaints were made or
proceedings initiated ex officio now totaling 20.

As for the accusations recorded, 17 were filed by public officials
or local authorities, while 9 were presented by pro-government
organizations or social groups and 18 by ordinary citizens, although
many of them have some connection to the public sphere, are former
officials or have been candidates to some local position.

This information was gathered from the alerts reported by the
Organization, not from the total of processes involving the media,
which could be somewhat higher. However, they provide an idea of
what the enforcement of the Communication Law means and how it
has been used to harass certain media outlets, especially the print
media, which tops the list with sanctions for 14 outlets, followed by
radio and TV stations with 7 sanctions each.

Among the media outlets that have received the most sanctions,
newspaper Extra stands out. This paper has been penalized five times
for alleged breaches of the law, as has another newspaper owned
by the same group, Expreso, which received a heavy fine equivalent
to 2% of its average turnover for the past three months. It has also
been forced twice to publish rectifications following the parameters
imposed by the control entity.

Another notable case is that of newspaper Hoy, which before being
definitively closed down received a hefty fine of $ 57,800 US dollars
for allegedly failing to publish the print-run of 17 editions. Hoy's
case went through two critical moments. The first occurred on 27

N\

INDEX



TFUNDAMEDIOS

June when the newspaper announced the definitive suspension
of its daily print edition, citing a "permanent advertising boycott”
and adverse circumstances for the press due to the enforcement
of the Communication Law, and the second when on 26 August the
company that publishes Hoy, Edimpres S.A., suspended all operations
following the decision by the Superintendence of Companies of
liquidating the company ex officio. This put an end to the 32-year
run of this traditional Quito newspaper. Between these two moments
the newspaper was the victim of a smear campaign orchestrated by
the government and carried out through chain programs and articles
published by the State media to discredit the newspaper company,
followed by its economic strangling.

Another heavily penalized media outlet has been the local newspaper
La Verdad in El Oro, which was cautioned in writing twice and
sanctioned financially four times. The fines totaled approximately
USD $ 8,000, double its assets, so it risks disappearing.

One of the most emblematic cases is that of cartoonist Xavier Bonilla
"Bonil”, not only because he is one of the journalists most discredited
by the president during his Saturday programs — he is often called a
“hater”, "shameless” or "sick” — but because on 5 February he was
forced to publish a rectification of a cartoon titled "Give Christmas
Away” following a decision made by Supercom. This entity also
fined newspaper El Universo for publishing the cartoon with the
equivalent of 2% of its average turnover for the past three months
(USD $ 90,000).

In the case of radio stations, every recorded fine has been for failing
to deliver requested copies of programs, while among TV stations
the case of local station Mitad del Mundo Cayambe Visién channel
9 stands out because it has suffered a high number of sanctions
following complaints from the town's mayor, one of them a fine
for not providing copies of a program while the rest were written
cautions. Teleamazonas, however, has been the most hounded, both
by allegations and penalties. Of the four sanctions received, two
included heavy fines including the payment of 5% of its average
turnover for the broadcast of a comedy with allegedly discriminatory
content (which was finally taken off the air), and two were fines for
USD 1,360 for failing to deliver copies of programs.

15

N\

INDEX



16

N\

INDEX

TFUNDAMEDIOS

In addition to the sanctions to the media, approximately 50 complaints
have been reported under the Communication Law. One of the most
controversial was issued by former official government Carlos Vera
Quintana against four private newspapers (EL Comercio, EL Universo,
Hoy and La Hora) for the alleged violation of preemptive censorship
committed by not reporting in sufficient detail the visit made by
the president to Chile; or the complaint filed by pro- government
activists against four comedy programs for alleged discrimination.
These cases are still awaiting resolution by Supercom.

The following is @ summary of sanctions against the media.
PRINT MEDIA

NEWSPAPER EXTRA CASES

1. Written caution, the headlines of two news articles must
be rectified on the grounds that the newspaper, which is
sensationalist, reported about a traffic accident in a disturbing
way. (December 2013).

2. Administrative proceedings were initiated because of relapse
and the case is sent to the Prosecutor's Office because of
possible contempt. Later on 24 March 2014 the media outlet
was fined 10% of its average turnover for the last three months
because of alleged relapse.

3. On 27 March the outlet was ordered to apologize publicly for
“the sexist and stereotypical treatment of women on the 'Lunes
Sexy’ (Sexy Monday) front page.

4. On 18 July 2014, Supercom fined Extra USD 1,360 because it
failed to provide copies of issues as requested by this entity.

5. On 13 November the paper received a written caution because
it failed “to avoid the disturbing presentation of information”
about crimes or accidents, following the publishing of two
news articles, as part of proceedings initiated ex officio.



TFUNDAMEDIOS

*This outlet must still face two more processes initiated ex officio
on 23 and 28 November for alleged violations of Articles of the
Communications Law concerning the prohibition of discriminatory
content; ethical standards on the disturbing presentation of information
and respect for the constitutional provisions on verification, timeliness,
contextualization and cross-checking of information

NEWSPAPER EXPRESO CASES

1. On 25 November the newspaper was forced to publish a
rectification as ordered by the Superintendence of Information
and Communication (Supercom), through which the State entity
stated that the outlet "misinforms the public”, because of the
publication of a news article that referred to a sanction received
by Extra after reporting on the Malaysia Airlines accident.

2. On 25 November the outlet was forced to apologize publicly
and pay a fine of 2% its average turnover of the last three
months for failing to publish a rectification requested by the
General Manager of Refineria del Pacifico in accordance with
the required characteristics and dimensions, and for taking an
institutional stand on judicial matters in a news article about an
alleged loss of money during the refinery’s construction.

3. On 4 December 2014, the paper was forced by Supercom to
publish on its front page and firstinside page a rectification of a
news article concerning the alleged loss by Refineria del Pacifico
which, in the opinion of the control entity, was not published in
accordance with the characteristics and dimensions specified
by the Law.

CASES NEWSPAPER EL UNIVERSO

1. On 31 January 2014, Supercom ordered the rectification
of a cartoon, after initiating proceedings ex officio, for the
publication of a cartoon by Xavier Bonilla "Bonil” titled "Regale
la Navidad” (Give Christmas Away) on 28 December 2013,
in which the cartoonist portrayed the search and seizure of
journalist and activist Fernando Villavicencio’s computers.

17

N\

INDEX



18

N\

INDEX

TFUNDAMEDIOS

2. Supercom also fined the outlet 2% of its average turnover for

the last 3 months for publishing the cartoon.

*El Universo and Bonil face a new process filed on 5 November before
Supercom following a complaint presented by the members of several
Afro-Ecuadorian organizations for the “dissemination of messages
that constitute advocacy of discrimination and incitement to carry out
violent practices or actions” because of a cartoon about a government
party Assemblyman.

NEWSPAPER LA HORA CASES

1. On 21 July 2014, the Superintendence of Information

and Communication (Supercom) fined newspaper La Hora
(Esmeraldas regional edition) 2% of its average turnover for
the last three months for “taking an institutional stand on the
guilt of the murder's alleged perpetrator” after publishing an
article about the murder of a taxi driver.

. On 4 December 2014, La Hora received a written caution after

the initiation of ex officio proceedings for the publication of
an article concerning the fast-track legal process of several
students detained during the most recent protests against the
government.

. On9December2014,SupercomfinedLaHora2% oftheaverage

turnover of the last three months for violating Article 25 of the
Organic Communication Law by taking an institutional stand on
the innocence or guilt of persons involved in an investigation
or criminal proceedings.

. On 18 December 2014, Supercom ordered the newspaper to

apologize and publish a rectification as requested by State
operated media outlet Gama TV because it considered that
the newspaper had infringed Article 23 (2) of the Organic
Communication Law by failing to comply with the requirements
regarding characteristics, dimensions, position, section or
schedule of the State outlet's request.

* This outlet closed Manabi's and later El Oro’s regional editions.



TFUNDAMEDIOS

NEWSPAPER HOY CASE

1. On 4 July 2014, Supercom decided to fine Hoy USD 57,800 for
allegedly failing to comply with publishing the print-run of 17
editions between May and June. This happened six days after
the newspaper announced it would suspend its print edition.

*This outlet closed down for good after a forced liquidation of the
company.

NEWSPAPER EL TELEGRAFO CASES (State-operated media
outlet)

1. This State-operated media outlet was “cautioned” in writing
by Supercom after receiving a complaint from the Bank of
Pichincha accusing the outlet of "media lynching”. According
to the outlet, the bank initiated proceedings because of three
news articles entitled: “Granda insists the Prosecutor’s Office
should investigate how he lost TV station”, "SBS report detected
anomalies”and “"Porticon is deteriorated” published in September
and October, and for which it requested the corresponding right

of reply.

NEWSPAPER EL NACIONAL CASES (EL Oro)

1. On 14 August2014, Supercom fined USD 8,840 the regional
edition of EL Nacional in the border province of EL Oro for failing
to publish its print-run on the front page of 26 editions between
the 1st and 26 June.

2. On 28 November 2014, Supercom sent El Nacional a written
caution for “failing to prevent the disturbing presentation of
information about crimes, accidents, disasters or other similar
events”and ordered it to refrain from repeating such practices.
Written caution for “failing to prevent the disturbing presentation
of information about crimes, accidents, disasters or other similar
events”in proceedings initiated ex officio.

19

N\

INDEX



20

N\

INDEX

TFUNDAMEDIOS

NEWSPAPER LA VERDAD CASE (EL Oro)

1. On23Septemberthemediaoutletreceivedtwo writtencautions
and was fined four times a total amount of approximately USD
S 8,000 after Supercom initiated proceedings ex officio for
alleged violations of several articles of the Law. The amount of
the fine doubles the newspaper’s assets and puts it at risk of
disappearing.

NEWSPAPER LA PRENSA CASES (Chimborazo)

1. On 8 September La Prensa was fined twice for a total amount
of USD 4,760. The first fine was imposed because it failed to
publish on its front page the total number of copies in the
editions of 7 May and 20 July 2014, following a complaint filed
by citizen Jaime Gonzalo Merizalde.

2. Thesecond fine wasimposed because it failed to deliver copies
of the editions of 17, 28, 30 and 31 May and 22 June 2014, as
requested by Lizardo Enrique Colcha Arévalo, within three days
after the request was made.

FORTNIGHTLY NEWSPAPER “RUMINAHUI Y SU GENTE” CASE
(Pichincha)

1. On 18 August 2014, the Superintendence of Information and
Communication (Supercom) ordered the fortnightly newspaper
"Ruminahuiy su gente” to publish a rectification of information
concerning the training of athletes, after a complaint was made
by the president of the Cantonal Ruminahui Sports League,
Gerardo Pabel Alcocer.

EL DIARIO CASE (Manabi)

1. On 8 October, the Information and Communication
Administration Area 4 Pacific fined El Diario of Portoviejo the
equivalent of 10 times the base pay, equivalent to USD 3,400,
for an alleged infringement of Article 30 (2) of the Organic



TFUNDAMEDIOS 21

Communication Law, which deals with the circulation of
restricted information.

WEEKLY EL OBSERVADOR CASE (Pastaza)

1. On 12 May 2014, Supercom sent a written caution to the weekly
paper “El Observador”, in the Amazon province of Pastaza, for
“failing to comply” with the ethical standards laid down by the
Organic Communication Law (LOC), following the publication
of a satirical column that allegedly affected the local mayor’s
honor.

WEEKLY LA VERDAD CASE (Sucumbios)

1. On 16 June 2014, Supercom sent a written caution to La Verdad
for failing to comply with the ethical standards laid down in
Article 10 of the Organic Communication Law, concerning
respect for “the honor and reputation of individuals” and “the
constitutional provisions concerning verification, timeliness,
contextualization and cross-checking when disseminating
information of public importance or general interest”. Following
a complaint filed by Nancy Morocho, former candidate to
the prefecture of Sucumbios representing the government
movement Alianza PAIS

EL VOCERO AMAZONICO CASE (Sucumbios)

1. On 16 June 2014, Supercom sent a written caution to this
outlet for failing to comply with the ethical standards laid down
in Article 10 of the Organic Communication Law, concerning
respect for “the honor and reputation of individuals” and “the
constitutional provisions concerning verification, timeliness,
contextualization and cross-checking when disseminating
information of publicimportance or generalinterest”. Following
a complaint filed by Nancy Morocho, former candidate to
the prefecture of Sucumbios representing the government
movement Alianza PAIS.

N\

INDEX



22

N\

INDEX

TFUNDAMEDIOS

MAGAZINES

SOHO MAGAZINE CASE

1. On 12 December 2014, the Superintendence of Information
and Communication (Supercom) fined Soho magazine the
equivalent of 10 times the base pay (USD 3,400) for failing
to publish on its cover the print-run for the magazine's #133
edition. According to the control entity, the magazine failed to
comply with Article 90 of the Organic Communication Law and
Article 4 of the regulations issued by the Regulation Council
(Cordicom) concerning the obligation of print media to include
in each edition a space in which the total number of copies in
circulation is specified.

RADIOS

MEGAESTACION RADIO STATION CASE (Sto. Domingo)

1. On 14 May 2014, the outlet was fined the equivalent of 4 times
the base pay (approximately USD 1,360) for failing to deliver
copies of programs after a complaint was made by the Mayor
of Santo Domingo.

SUPER RADIO W 96.9 CASE (Sto. Domingo)

1. On 28 May 2014, the outlet was fined the equivalent of 4 times
the base pay (approximately USD 1,360) for failing to deliver
copies of programs after a complaint was made by the Mayor
of Santo Domingo.

SKY RADIO 107.7 CASE (Carchi)

1. On 2 June the outlet was fined the equivalent of 4 times
the base pay, USD 1,360, for failing to deliver copies after a
complaint made by a local official, president of the Cantonal
Assembly of Montufar.



TFUNDAMEDIOS 23

LA VOZ DE SU AMIGO RADIO CASE (Esmeraldas)

1. On 7 August the outlet was fined the equivalent of 4 times
the base pay, USD 1,360, for failing to deliver copies after a
complaint was filed by the politician and former mayoral
candidate for the Avanza movement, a government ally, Carlos
Simén Barcia Molina.

ZAPOTILLO RADIO CASES (Loja)

1. On 22 August 2014, Supercom fined Zapotillo Radio USD 1,360
for failing to deliver copies of the news program Primer Plano,
directed by journalist Freddy Aponte, following a complaint
filed by citizen Anibal Moreno Ordoénez.

2. The outlet was also ordered to broadcast a clarification.
TRICOLOR RADIO CASE (Chimborazo)

1. On 19 September 2014, the outlet was fined USD 1,360 for
failing to deliver copies.

GAVIOTA RADIO CASE (EL Oro)

On 21 November this outlet was fined USD 1,360 for failing
to deliver copies of the program “"Amanecer Informativo” as
requested by the National Communications Director of the
Ministry of Agriculture.

RADIO LA BONITA STEREO CASE (Cotopaxi)

1. On 12 December 2014, the Superintendence of Information
and Communication (Supercom) fined radio station La Bonita
Stereo Popular 106.7, in La Mana - a town in the province of
Cotopaxi, 110 km from Quito — the equivalent of 4 times the
base pay, USD 1,360, for failing to deliver copies of the morning
news program "Cotopaxi Noticias” of 8 October, after a request
was made by the General Union of Drivers of La Mana.

N\

INDEX



24 TFUNDAMEDIOS

MUNICIPAL AND DISTRITO FM RADIO STATIONS CASE

1. On 24 December 2014, the Superintendence of Information
and Communication, Supercom, fined the mayor of Quito,
Mauricio Rodas (of the opposition party SUMA) the equivalent
of 10 times the base pay (USD 3,400) forincurringin preemptive
censorship by failing to relay the program “El Poder de la
Palabra”, of the news portal Ecuadorinmediato.com, through
Municipal and Distrito FM radio stations, which are managed
by the capital’s town council. According to the control entity,
the operators of the municipal radio stations “committed acts
that indirectly censored preemptively the content of the program
'El Poder de la Palabra’, which should have been broadcasted
on 16 May 2014" and resolved to hold responsible the mayor
of Quito, the highest municipal authority, who acknowledged
an “administrative error” had been made by not relaying the
program. The mayor was given 72 hours to deposit or transfer
the value of the fine to Supercom'’s accounts.

TELEVISION

RTS CASE

1. On 24 January 2014, it was fined more than USD 60,000,
equivalent to 2% of its average turnover for the last three
months, for broadcasting information about a case investigated
by the Prosecutor’'s Office about an alleged sexual offence
against a navy captain.

ECUAVISA CASES

1. On 4 April 2014, Supercom ordered anchorman Alfredo
Pinoargote and Ecuavisa TV station to publicly apologize for
having allegedly issued discriminatory comments.

2. On 29 September 2014, Supercom ordered Ecuavisa to publish
a rectification requested by Fernando Larrea, attorney for the
company Sky Jet Elite, which should be broadcasted during
the 1:00 p.m. edition of the news program Televistazo, and to
apologize.

N\

INDEX



TFUNDAMEDIOS 25
TELEAMAZONAS

1. On 5 June 2014, the outlet was fined twice for the equivalent
of four times the base pay — USD 1,360 each — for failing to
provide copies of the comedy programs "Vivos” and "La Pareja
Feliz”, requested by the president of Asociacidn Silueta X, Diane
Rodriguez, who led a complaint against these and other similar
programs for alleged discrimination.

2. On 6 October 2014, the outlet was forced to publicly apologize
for allegedly discriminatory episodes of the comedy “La Pareja
Feliz".

3. On 31 October 2014, it was fined the equivalent to 5% of the
average turnover for the last three months for broadcasting
five chapters of the comedy series "La Pareja Feliz” in which
"discriminatory contentbased ongenderand sexualorientation”
was disseminated. (After this the program was taken off the air
to avoid further sanctions).

4. On 2 December 2014, the outlet was forced to issue a public
apology after it failed to broadcast in full the content of a
rectification letter sent by actress Carolina Jaume to the showbiz
program ‘Jarabe de Pico’.

MITAD EL MUNDO TV CAYAMBE VISION CASES (Pichincha)

1. On21 April 2014, the TV station was fined USD 1,360 for failing
to deliver copies after the mayor filed a complaint.

2. The outlet has received six written cautions on various dates
after the mayor of the locality filed complaints for an alleged
failure to comply with ethical regulations concerning the honor
of individuals.

TC TELEVISION CASE (State operated outlet)

1. On 28 May Supercom ordered the outlet to publicly apologize
for the sexist content of a segment known as EL Nalgémetro.

N\

INDEX



26

N\

INDEX

TFUNDAMEDIOS
DIGITAL TV CASE (Esmeraldas)

1. On 7 August 2014, the outlet was fined the equivalent of 4
times the base pay, USD 1,360, for failing to deliver copies
of programs requested by the politician and former mayoral
candidate for the Avanza movement, a government ally, Carlos
Simon Barcia Molina.

CANAL UNO CASES

1. On 6 October 2014, Supercom fined the TV station twice a total
of USD 10,200 for allegedly infringing Articles 30 (4); 32 and 10
(3d) of the Organic Communication Law (LOC), concerning the
circulation of restricted information and the comprehensive
protection of children and adolescents.

2. It also received a written caution for failing to comply with
ethical regulations concerning the same issue.

Internet censorship and social network control

While Internet censorship has not been a major aggression, its
increase over previous years is concerning. In 2014 seventeen cases
were recorded, which included the suspension of Twitter accounts
or the elimination of photos and videos from platforms such as
YouTube, most of them through the actions of Spanish company Ares
Rights, known for censoring Internet content involving issues that
could be uncomfortable for those in power. In addition to censorship,
Fundamedios has reported the hacking of social network accounts
and cyber threats.

The following is a breakdown of Internet censorship cases recorded
in 2014.

1. On 13 January 2014, www.laRepublica.ec digital news portal
reported the closure of one of its two YouTube channels, after
receiving a copyright infringement notice issued by Spanish



TFUNDAMEDIOS

company Ares Rights on behalf of the State-operated TV station
Ecuador TV.

. On February 14 2014, Twitter user Diana Amores (@Diana_
Amores) reported she was the victim of censorship in the
social network Twitter when two photographs of government
party candidates, included in two ‘tweets’, were eliminated.
This happened after the social network received a notice of
copyright infringement issued by the Spanish company Ares
Rights representing the government movement Alianza PAIS.

. On 17 February 2014, the filmmaker and well-known
Ecuadorian Twitter user Carlos Andrés Vera announced that
he would refrain from making political comments to safeguard
his family’s safety. This occurred after a pro-government user
published a photograph of Vera's three-year old son on the
network suggesting a porn video should be made involving the
child.

. On the afternoon of 27 March 2014, the Twitter account of
President Rafael Correa @MashiRafael was hacked. Anonymous
Ecuador claimed responsibility for the attack which lasted
about four hours. Once control of the account was regained,
the president blamed the foreign extreme right from acting
in complicity with “unscrupulous domestic opponents”. On 28
May 2014, Daniel S. and Alexander R,, the two young owners of
the portal primeraplana20.com, were arrested on suspicion of
hacking the president’s Twitter account. The cyber-journalists
were released the next day by a judge of the "In Flagrante Unit”
after not enough evidence to incriminate them was found. The
investigation continues, however. The news portal has now
disappeared.

. On 1 April 2014, the website of the Latin American Journal of
Communication Chasqui was hacked. The International Centre
for Advanced Studies for Latin America, CIESPAL, the entity
in charge of editing the magazine, stated the cyber-attack
occurred at night and affected the archives filed in its servers,
as well as the institution’s digital repository.

. On 10 April 2014, Twitter user Diana Amores’ account (@
Diana_Amores) was suspended indefinitely after the social
network received a copyright infringement claim issued by the
Spanish company Ares Rights, representing the government

27

N\

INDEX



28 TFUNDAMEDIOS

movement Alianza PAIS. The Spanish company based its request
for the suspension of Amores’ account on the fact that she had
used “its customer’s logo” as well as being a repeat offender.
Twitter restored the cyber-activist's account the following day.
However, a notice sent by the social network warned her that
the account could be suspended again, this time permanently.

7. In the early hours of 29 May 2014, the digital media outlet
LaRepublica.ec went off the air for nearly four hours after
being dropped by the server that hosts the digital portal in the
United States. This was the result of a complaint of intellectual
property rights violation filed by the company Ares Rights on
behalf of Santiago Mena Vallejo.

8. Between 23 and 24 July 2014, Twitter suspended the accounts
of five users known for their high number of followers and
for being critical of the Ecuadorian government. The users
@polificcion, @carlitosrugrats, @carlitoswayec, @Diana_
Amores, @JJOLMEDO_ were suspended without Twitter giving
any explanation or motive. On the afternoon of 25 July 2014,
Twitter reactivated the accounts.

9. On 25 August 2014, the news portal lahistoria.ec suffered three
consecutive attacks on its servers, causing the page to go off
the air. Its owners claimed the aim of the attacks was to silence
the site’s critical content.

10. On 29 August 2014, the Spanish company Ares Rights filed
a complaint against the journalistic investigation portal www.
planv.com.ec for alleged violation of their intellectual property
rights and requested the servers that host the website to
drop the content of a newspaper article, threatening to block
access to them. Hours later the threat was solved when the
photographic composition with the Ares logo was replaced. The
Spanish company withdrew the suit.

11.0n 24 September 2014, Facebook eliminated the video "What
Correa does not want you to see” from the page “"Ecuatoriano
hasta las huevas” after receiving complaints of copyright
infringement from Spanish company Ares Rights, allegedly
representing the Communications Secretariat (Secom) and
State-operated TV station Ecuador TV.

12. The same video was censored five days later, on 29 September

N\

INDEX



TFUNDAMEDIOS 29

2014,0nYouTube afteracopyrightclaim by the Communications
Secretariat (Secom).

13.0n Wednesday 5 November 2014, the personal Twitter
account of journalist and news presenter of State-operated
station EcuadorTV, Maria Fernanda Suasnavas, was hacked by
unidentified persons.

14.0n 18 November 2014, Twitter suspended for the third time
the account of Diana Amores (@Diana_Amores), who is known
for her criticisms of the government. On this occasion, the
suspension came a day before a national day of protest called
for by labor organizations and other social actors, which Amores
had announced she would attend and report on via Twitter.
Twitter's action was described as a "strange coincidence” by the
cyber-activist. However, the reason given by the social network
to suspend the account was "publishing other people’s private
information” as stated in the notice received by Amores.

15.0n 21 November 2014, Twitter suspended the accounts of
Carlos Andrés Vera (@polificcion) and @carlitoswayec, known
for their criticisms of the government. On 24 November, Vera's
account was reactivated and then again closed down in less
than 12 hours, on 25 November 2014.

16.0n 10 December 2014, Twitter suspended the account of
Gabriela Franco @G_FrancoG for allegedly posting private
information concerning the Spanish company Ares Rights, after
accepting the challenge of sharing the screenshot of an email
sent by Diana Amores reporting the earlier suspension of her
own account by action of the Spanish firm. Franco’s account
was reinstated days later.

N\

INDEX



=
30 TFUNDAMEDIOS

N\

INDEX



TFUNDAMEDIOS 31

v
THE MOST SEVERE ATTACKS
OF THE YEAR, MONTH BY
MONTH

JANUARY

1. OnJanuary 14, 2014 the Superintendence of Communications
(SUPERCOM) notified cartoonist Xavier Bonilla (Bonil) of a
procedure thatwasiniciated againsthim, fora cartoon published
on December 28 in Diario El Universo. The aforementioned
cartoon, under the title "Regale la Navidad” (Spare something,
it’s Christmas) pictured the seizing of journalist Fernando
Villavicencio”shome on December 26 past, and the confiscation
of computers and other personal objects.

2.0nJanuary 31, 2014, the Supercom decided to impose a fine El
Universo, equivalent to 2% of its turnover averaged over the
last three months and demanded that within 72 hours rectify
the text that appears in the cartoon made by Xavier Bonilla
"Bonil”.

3. On Thursday, January 9 2014, transmission equipment
of network TV Agro channel 28 of the City of Babahoyo
were seized by members of the Telecommunications
Superintendence ( SUPERTEL ) and the National Police for
allegedly operating clandestinely. The channelsignal was taken
off the air immediately. The order was issued by the National
Telecommunications Council (CONATEL ). On this regard, Le6n
Pablo Mancheno, the owner of the network, told the digital
newspaper ALDIA.COM.EC that the authorities do not have
legal grounds to make the decision , let alone the raid and
confiscation of the equipment. Moreover, they were not legally
capable to cancel the use of the frequency because of alleged

N\

INDEX



32

N\

INDEX

TFUNDAMEDIOS

accusations of clandestine operation of this channel.

4. On January 14 2014 The National Court of Justice denied the

casation resource, which was allocated by Assemblyman Clever
Jimenez, Fernando Villaviciencio and the social Activist Carlos
Figueroa. With this decision, the tribunal ratified the sentence
of Judge Lucy Blacio who declared them guilty of blaming
President Correa. Assemblyman Clever Jimenez and Fernando
Villaviciencio was condemned to 18 months of prison and
social activist Carlos Figueroa was condemned to six months.
As an economical contribution, they were required to pay USD
140.000 and give public apologizes to the President.This case
started about a year after this tragical events, specifically on
August 4, 2011, the legislator Jose Clever Jimenez Cabrera
along with the citizens Carlos Eduardo Figueroa Figueroa
and Fernando Alcibiades Villavicencio Valencia; presented a
demand to the Ecuadorian Attorney General against Mr Rafael
Correa Delgado, President of Ecuador; the plaintiffs accused Mr.
Correa to be responsible of various acts on September 30 that
derived on the death of citizens and the social chaos.

FEBRUARY

1. On September 20, 2013, the Second Court of Criminal

Guarantees of Esmeraldas accepted the action for slander that
the former judge IvonneBoada Ortiz presented againstDiario la
Verdad and its four members of its board of directors. Boada
also requested an economic reparation of US $ 30 millions.

The criminal action was presented against Editorial Alternativa
y ComunitariaDiario La Verdad, and against Mario Gutiérrez,
president and legal representative of the newspaper; Nathaly
Ibarra, manager; Saul Ibarra, editor and Rodrigo Jacome, director.

The action is based of the publication of the article "Interns that
escaped from La Roca were hidden in Colombia”, published
on April 20, 2013. The note narrated the capture of one of the
most wanted men that escaped from "La Roca”. His case was
decided by Judge Boada which was part of the tribunal.



TFUNDAMEDIOS 33

2. On february 10th, 2014, the superintendent of information
and communication, Carlos Ochoa, announced, at a press
conference, that he will begin an administrative process
against the newspaper Extra for possible recidivism, and will
also sent the case to the Prosecutor, for alleged "disobedience
to authority”.

This happens because the newspaper did not obey a resolution
issued by the organism, which demanded a public apology
and rectifying the headlines of two publications about a
traffic accident where the ex-principal and the public relations
specialist of the Polytechnic School of Chimborazo died.

3. OnJanuary 24™, 2014, the Superintendency of Information and
Communication (SUPERCOM) sanctioned the TV channel RTS,
with a fine of more than $ 60,000, equivalent to the 2% of its
last three months averaged billing, for publishing news about a
case that is under investigation in the Prosecutors Office, of an
alleged sexual offense against a navy lieutenant.

According to information provided by the Supercom, the
complaint was sent by the affected person, on December 26th,
2013, against RTS and journalist Hugo Gavilanez, claiming that
the media took institutional position in a case thatis in previous
inquiry, which is sanctioned by the penalty described in the
Article 25" of the Communications Law. The fine has already
been paid by the media.

4. On February 11™ 2014 Alfonso Espinosa de Los Monteros,
news anchor of Ecuavisa television station, corrected a
comment he made on January 28th, by order of the Secretary
of Communication (SECOM). This Secretary considered that his
opinion "lacked objectivity and livelihood.” In the commentary,
the anchor expressed solidarity with Fundamedios and
concern about the future of the organization, after the public
announcement that the organization will have to Secom as
its regulator. As explained by Espinosa de los Monteros, the
National Secretariat of Communication, Fernando Alvarado,
sent a letter to the news direction on January 30" and another
one on February 7™, asking for correcting the comment.

5. On February 14, 2014, twitter user Diana Amores (@Diana_
Amores) denounced that she was a victim of censorship in

N\

INDEX



34

N\

INDEX

TFUNDAMEDIOS

Twitter, since some of her post were deleted. The posts contained
pictures of two candidates that support the official political
party, Alinaza Pais. The removal of the tweets happened after
Twitter received a request from Ares Rights, a Spanish Company
that represents the aforementioned party under violation of
copyright claims. This company works for the governments of
Ecuador, Argentina, and México.

. On February 12, 2014, the Ministry of Environment denied

the appeals claim presented by Pachamama Foundation,
which was dissolved on December 4, 2013, under Executive
DecreeN°® 16. The Ministry argued that it "had demonstrated
in a clear, precise and detailed fashion that there had been no
violation to articles 76, 66 (13), 66 (6), 33, 66 (26) and 82 of the
Ecuadorian Constitution”. Pachamama on its part, declared that
it would lodge their case before international instances.

The Environment Ministry dissolved Pachamama on December
4, 2013, in an operative in which several members of the police
forces and the Ministry of the Interior participated. The staff was
evicted and the doors were locked and sealed with signs that
read "Dissolved”.

Pachamama was dissolved under the grounds that it had
incurred in the dissolution causes N° 2 and 7 established in
Article 26 of Executive Decree N°16.

7. On February 21, 2014, a journalist from La Hora was assaulted

and expelled from a meeting where several members of the
Government were gathered. The security staff took away his
note pad and ripped off the notes he took during the event.
Luis Vivanco, News Chief of La Hora, told Fundamedios that
the journalist (who requested that his identity was kept in
secret), attended the headquarters of Security System ECU
911, to cover an event where issues regarding municipal fees
and taxes would be discussed, and where local tradespeople
would be trained in these matters. Also, the meeting intended
to contradict some statements made by Mauricio Rodas, who
was running for Mayor of the city of Quito.



TFUNDAMEDIOS 35

MARCH

1. On March 14%, 2014, the citizen David Marmol, activist of
Yasunidos Collective denounced that he was detained by
members of the Presidential Guard and later beaten by
unknown persons, for having made a gesture with his hand
(thumb down), when the presidential caravan passed by.

Marmol said that the aggression occurred about 02:00 in the
afternoon, when he was collecting signatures against the oil
drilling in Yasuni Park, in Quito. At that time the presidential
caravan passed and the activist showed his thumb down as a
gesture of disapproval to the extractive government policy.

2. On March 21 2014, Lucy Blacio, judge of the National Court
of Justice issued a warrant for arrest against the Assemblyman
of Pachakutik Cléver Jiménez, the journalist and expert on oil
issues Fernando Villavicencio, and the activist Carlos Figueroa,
who in April 2013 were convicted of the crime of slander
against the President Rafael Correa. Blacio was the judge who
sentenced Jimenez and Villavicencio to 18 months in prison as
well as six months to Figueroa. The judgment is executed once
the tribunal denied the request for extension and clarification
filed on March 14. With the warrant for arrest, the National
Police will seek and capture the three convicted.

3. On March 24, 2014, the Superintendence of Information and
Communication (SUPERCOM) fined Extra journal with the 10%
of its last three months averaged billing, for having committed
an alleged recidivism. According to the control entity, the media
outlet did not comply with a resolution issued by the entity,
which demanded a public apology and the rectification of the
headlines of two publications on a traffic accident, which killed
the former rector of the Polytechnic School of Chimborazo. Also
for not rectifying a request on time- after a complaint made by
the citizens Mariana and Rocio Ceron, for a publication about a
case that had no final judgment.

4. On March 27", 2014, the Superintendence of Information
and Communication (SUPERCOM) ordered, by resolution, that
daily Extra should publish a public apology “for the sexist and

N\

INDEX



36 TFUNDAMEDIOS

stereotyped treatment that is given to women by the cover
‘Monday Sexy™. This penalty occurs in the same week that the
newspaper received a monetary fine of 10% of the averaged
billing of the last three months for alleged recidivism, in another
case.

APRIL

1. On April 4, 2014, the Superintendency of Information and
Communication (Supercom), sanctioned administratively,
to Ecuavisa, television station and the news anchor of the
program “ContactoDlrecto”, Alfredo Pinoargote for allegedly
discriminatory comments. After that, on april 8, he offered a
public apology. The (Supercom) established the responsibility
of the Ecuadorian Television Corporation SA, Ecuavisa channel
and Contacto Directo host, Alfredo Pinoargote Cevallos, forbeing
guilty of the prohibition in Article 62 ..." in the Communications
Law concerning the publication of discriminatory content and
messages that constitute advocacy of discrimination.

2. On April 10, 2014, Diana Amores twitteraccount (@Diana_
Amores) was suspended indefinitely after Twitterreceived a
compliance complaint for copyright infringement, raised by
the Spanish company Ares Rights, who is representing the
government movement (Alianza PAIS). The company bases its
request for suspension of Diana Amores account “for using the
logo of their customer” and for being a repeat infringer.

The cyber activist said to Fundamedios that, since February
2014 she has been defending herself of at least four claims
made by the Spanish firm. The last claim arises from the
publication of the image of an open letter sent by President
Rafael Correa to the foundations of their movement before
sectional last elections. The letter had the logo of Alianza PAIS
government movement.

3.0nApril 11™, 2014 the Twitter user and columnist for EL Universo
journal Betty Escobar (@ basoledispa) reported through her

N\

INDEX



TFUNDAMEDIOS 37

attorney Joffre Campana that she and her family were victims
of anonymous threats through printed messages that came to
her home in the United States and to the homes of her parents
and aunt in Guayaquil, Ecuador. The twitterer said -in the paper
delivered to the Prosecutor’s Office in Guayas- that on April 7
she received a bouquet of flowers and a box of chocolates at
her residence in New York City. Among the gifts was a message
printed on a sheet of paper that said in Spanish: "Your friends
from Ecuador will visit you soon.” The same day, two similar
messages were left in the homes of her parents and aunt, both
located in the port city of Guayaquil, the Ecuadorian’s second
most important city.

4. On Saturday April 122014, President Mr. Rafael Correa
disqualified a journalist and a cartoonist whom he called them
"haters”, also called the same way to the Ecuadorian media
press; who the president considers “the most corrupt press
in the planet” during it"s “Enlace Ciudadano” TV and radio
national broadcast N° 369 which was developed in the United
Sates.

In this context, Mr. Correa attacked again against journalist and
cartoonist Xavier Bonilla "Bonil” from “EL Universo” journal,
which was qualified as “a hater cartoonist who made infamies
with little drawings”. This new mention was to clarify what the
President pointed the last (sabatina) Saturday’s TV show and
remember what Bonil shared in his personal Facebook account,
when in 1995 Xavier Bonilla published an article entitled
“former public officer collect $ 1,300 salary without working” -
was a slander against him, the President said.

5. On 16 April 2014, Alfredo Valdiviezo, the brother of journalist
Fausto Valdiviezo, who was killed on 11 April 2013, received a
threatening phone call while at his mother's home in the city
of Guayaquil.

The call took place just over a year since Fausto Valdiviezo was
killed. The case is still unsolved and his family has continued
to hold public events calling for those responsible to be
held accountable. Alfredo Valdiviezo, who is also a journalist,
reported to the Guayas Attorney General that at approximately
2 p.m. on 16 April he received a called at his mother’s house.

N\

INDEX



38 TFUNDAMEDIOS

Someone who said they were a CNN journalist asked for him.
When he took the call he was threatened. "They told me to shut
up, to not make statements about anything, that | had already
gotten money to keep me quiet but that | was continuing to
speak out, and that they were going to start killing my family.
They said | would be the last one to be killed,” said Valdiviezo
in his statement. He asked authorities to investigate the call
and find those responsible.

6. April 21, 2014, the Superintendency of Information and
Communication (Supercom) sanctioned the TV station
Equator TV Cayambe Vision Channel Nine (Mitad del Mundo
TV CayambeVisiéon Canal Nueve) with a fine based in four
unified basic minimum wages (approximately $ 1360 —one
thousand three hundred sixty) for violating Article 28 of the
Communications Law by not given copies of a program.

7.TheApril21,2014, representatives of 45 organizations and social
groups, pro-governmentassembly and citizens filed a complaint
to the Superintendent of Information and Communication
(Supercom) against two sitcoms and a newscast, considering
that their content is “discriminatory and burlesque.” The
complaint led by Diane Rodriguez, Asociacion SiluetaX (X
Silhouette Association) president, suggests the oversight body
"to be present in the regulation” of sitcoms: Mi Recinto (My
Complex),Vivos (Alive) , La Pareja Feliz (The Happy Couple) as
well as the newscast En Carne Propia ( Firsthand Experience).
The complaint is directed against Flor Maria Palomeque, Roflo
Productions owner and co-star of the TV show La Pareja Feliz
(The Happy Couple); David Reinoso, Orbeluna Productions
president and primary actor in the TV show Vivos (Alive); Victor
Arauz, actor in the TV show Vivos (Alive) and also directed
against Fernando Villarroel producer of the TV show Mi Recinto
(My Complex).

8. On April 24, 2014 a group of Ecuadorian immigrants in Madrid
was victim of censorship by security guards, who removed and
destroyed their banner, the Ecuadorian group was protesting
against oil drilling in a part of the National ParkYasuni, trying
to take advantage of the President Rafael Correa visit to
Spain. Aida Quinatoa known as an activist and leader of the
Platform of People Affected by Mortgages in Spain spoke with

N\

INDEX



TFUNDAMEDIOS 39

Fundamedios, Shenarrated that with 10 Ecuadorian families,
went to the Vistalegre Palace in Madrid to have a meeting with
the President with the purpose of expressing their feelings
through a banner whose caption said: “Yasuni is defended not
touched." However, from this banner only was left with the word
"Yasuni” after being rip apart by security agents who threatened
her to arrest her if she does not do what she is asked for, but in
the end she didn't get arrested.

9. The early morning of April 30, 2014 three women were arrested
for supposedly being involved in acts of sabotage, they had
shouted out slogans against the Minister of Interior Mr. Jose
Serrano during an operation that moved more than a thousand
prisoners from the old jail facility to a new one located 60 km
from Quito. This incident was published by several Ecuadorian
media; the sources wereeyewitnesses’ testimonies. From
the published information, it appears that the Flagrancy Unit
Judge of Pichincha, Yolanda Cueva, remanded against the
three women that were put in preventive prison, two of them
are human rights activists and the third is a close relative of
one of the prisoners transferred to the new center, the new
prison facilityis questioned for allegedly not having the right
conditions and basic services for prisoners occupancy.

MAY

1. On May 9, 2014, Paul Chambers and Gerardo Portillo, two of
the four suppliers citizens investigating contracts that kept the
brother of the President of the Republic with the State, were
found guilty of having committed the crimes of perjury and
sentenced for Eighth Criminal Court of Pichincha to a year in
prison. The other two members were acquitted oversight. This
case dates back to February 2011 when the overseers-chosen
by lot by the Council of Citizen Participation and Social Control
to conduct investigations, concluded in his report that the
Presidentknew about the contracts of his brother. They stated
that in the process there were illegalitiespreferences and

N\

INDEX



40 TFUNDAMEDIOS

causing serious damage to the state. Based on the disclosure
of these findings, the prosecution asked for the prosecution of
Paul Chambers, Gerardo Portillo, José Quishpe and Victor Hugo
Hidalgo, who were called to trial in September 2012.

2. On May 12, 2014, the Superintendency of Information and
Communication (Supercom) sanctioned the weekly (El
observador)'The Observer” of the Amazonian province of
Pastaza,by a written reprimand for “failure” to the ethical
standards laid down in the Organic Law of communication
(LOC), following the publication of a satirical editorial column
that would have affected the honor of the mayor of the town.

3. On May 14, 2014, the Superintendence of Information and
Communication (Supercom) sanctioned Radio mega station FM
92.9 of Santo Domingo de los Tsachilas-located 133 Km from
Quito with a fine that consists of four basic minimum unified
salaries (about $ 1360 U.S. dollars) for violating the Article 28
of the Organic Law of Communication (LOC) for not providing
copies of the newsletter "Meganoticias”, which were requested
by the mayor of the city.

4. On May 28, 2014, the Superintendence of Information and
Communication (Supercom) sanctioned Radio Super 96.9 W,
from La Concordia - a town located 178 km from Quito, in
the province ofSanto Domingo de los Tsdchilas with a fine- of
four basic unified remunerations equivalent to USD $ 1,360.
The penalty was given for breaking an Article 28 of the
Communication Law (LOC) by not providing the tapes of the
radio program (Hablemos Claro) ‘Let's talk Clear'. The complaint
was submitted on April 4th, by Mrs. Veronica Zurita, Santo
Domingo’s Mayor, and Mr. Juan Carlos Marino, the ombudsman
of the district, who had requested the recordings stating that
"they have attacked the dignity of Mrs. Mayor”.

5. On May 28, 2014, the Superintendency of Information and
Communication (Supercom) decided, by resolution, that the
director of the media seized by the state, TC Television should
broadcast a public apology for the sexist treatment of women in
the segment 'The Nalgometro’ in the show "I am the Best’ (Soy
el major). The apology must be done within 72 hours, counted
from the notification of the decision.

N\

INDEX



TFUNDAMEDIOS 41

6. On May 23, 2014, the Superintendency of Information and
Communication(Supercom)deniedto PefiaherreraBlasco Solah-
the director of the polling firm and president of the Chamber of
Commerce of Quito the petition to exercise the right of reply,
based on statements expressed by President Rafael Correa on
22 February, during his radio and television broadcasting No
362. The control entity ruled that "the pronouncements issued
by the President on the ‘government TV and Radio Saturdays
program’ does not have communicational content that is
regulated by the Communication Law” in conclusion, therefore,
(Supercom) have no jurisdiction to fulfill this request, as stated
in resolution No. 038-2014-INPS-DNIRD.

7. On May 26, 2014, the Superintendency of Information
and Communication (Supercom) agreed on acting on two
complaints advanced by Mrs. Nancy Morocho, former candidate
from the province of Sucumbios representing government
movement “Alianza Pais"; the complaints were against the local
newspapers “El Vocero Amazénico” (The Amazon Spokesperson)
and the weekly “La Verdad" (The Truth) “in Sucumbios amazon
province situated at the northeast of the Ecuadorian territory.
The complaint, filed on March 14, is based on an alleged
violation of Articles 10, 20 and 26 of the Communication Law
(LOC), concerning ethical standards, further liability and media
lynching. According to Mrs. Morocho, publications made by
these Medias have “lack of veracity” and “infringe against her
dignity and good name.”

8. Onthe nightof May 28,2014, young men Daniel S.and Alexander
R. Owners of the website primeraplana20.com were arrested
as suspects of hacking the Twitter account of President Rafael
Correa on 27 March. Cyber journalists were released the next
day through an order by the Flagrancy Judge, after not found
sufficient evidence that incriminating the young men. However
it has been noted that the investigation will continue.

N\

INDEX



42

N\

INDEX

JUNE

TFUNDAMEDIOS

. On 27 June 2014, Hoy newspaper announced through a press

release, the decision to abandon the journals print edition
after 32 years of circulation. The daily print edition will be
replaced by a digital one in June 30. The current validity of the
Communications Law, the “permanent advertising boycott”,
the limitations for journalistic research as well as an “adverse
scenario” for the press, were some of the reasons given by
its director, Jaime Mantilla, for ending the circulation of the
newspaper.

. On June 2, 2014 the Superintendent of Information and

Communication (Supercom) sanctioned Radio Sky 107.7,from
Carchi, province located on the Ecuadorian northern border, the
media was sanctioned with a fine of four basic unified salaries
equalto USD $ 1,360. This sanction is the result for a breach of
Article 28 of Communication Law (LOC), by not provide a copy
of the audio of a radio program to the request of Mr. William
Revelo Burgos, president of the Montufar Cantonal Assembly.
On April 15 Mr. William Revelo denounced the media for not
delivering a copy of a radio program on April 4th, where the
news anchor Marcelo Lima Montufar interviewed the mayor Mr.
Juan José Acosta. According to the complainant, the request
was made twice through official letters.

3. On June 16th, 2014, the Superintendence of Information and

Communication (Supercom) passed a written reprimand to the
weeklies La Verdad and El Vocero Amazdnico in Sucumbios
-province located northeast of Ecuador- for failure to comply
with the ethical standards of Article 10 of the Communications
Law, concerning respect for “the honor and reputation of
individuals” and “constitutional check budgets, timing, context
and comparison in the dissemination of information of public
importance or general interest.” Both warnings respond to
complaints made by Nancy Morocho, former candidate to the
Sucumbios province by the ruling Alianza PAIS movement. In
its resolutions the Supercom remind the media of their "duty
to correct and improve their practices to the full and effective
exercise of the right to communication.”



TFUNDAMEDIOS 43

4. On June 4, 2014, the Superintendency of Information and
Communication (Supercom) agreed to accept a complaint
filed by Carlos Vera Quintana-coordinator of the Centre for
Communication and Critical Thinking Foundation Rights (del
Observatorio de Comunicacion y Derechos y Fundacion Pensar
Critico )-against newspapers: El Universo, El Comercio, Journal
Hoy and La Hora, for apparent violation of the Communication
Law (LOC), concerning the prohibition of prior censorship,
having not published “sufficient” information of President
Rafael Correa visit to Chile last month . This complaint is based
on Article 18 of the LOC, which states that “the deliberate
omission and recurrent dissemination of public issues is an act
of censorship.”

5. On June 5, 2014, the Superintendence of Information and
Communication (Supercom) declared admissible an application
presented by Carlos Zambrano Brandt against Journal La Hora
for failing to provide a "quality and detailed” full coverage of
the president’s Rafael Correa visit to Chile last month. This is
the second complaint for the same reason filed by the Control
entity against the media in less than a week.The complaint is
based on an apparent violation of Articles 18 and 22 of the
Communications Law, concerning about the prohibition of
prior censorship and the right to truthful information of public
importance.

6. On june 18, Luz Moscoso mother of slain journalist Fausto
Valdiviezo, reported being the victim of an attack in the early
hours. Unknown threw some kind of acid on your vehicle while it
remained parked at his home, located in the Citadel's shipyard,
north of the port city of Guayaquil. Two months ago reported
receiving death threats.

7. On this month Fundamedios reported that the Superintendent
of information and communication (Supercom) launched a
permanentmonitoring system and constant surveillance ateach
space of news, opinion, music, advertising and propaganda,
media monitoring in Quito, Guayaquil, Cuenca and Portoviejo.
For that purpose the government contracted statistics
businesses and Advertising Control services(Escopusa)-(
Estadistica y Servicios de Control Publicitario) and Information
Media services(Infomedia)- (Informacion de Medios) were

N\

INDEX



A TFUNDAMEDIOS

awarded for a total amount of USD 178. 091, for monitoring
24/7weekly; as was detailed on Journal El Universo on a June
3 publication.

Escopusa will be responsible for “providing the monitoring
service to: store, classify and transmit summary information of
news facts, events and opinions, generated by the media (radio,
television and print media) "; as is stated in the administrative
decision, No. SUPERCOM-044-2014-DNAPI. Meanwhile,
Infomedia was hired to “"provide monitoring service of music,
advertising and propaganda content broadcast by the media
(radio, television and print media), establishing early warning
for the fulfillment of the Rights of communication of Ecuadorian
population by the media (..)", according to resolution
SUPERCOM-045-2014-DNAPI.

8. On June 26, 2014, the assembly ruling bloc was led by
the National Assembly’s president Gabriela Rivadeneira,
who presented to the Constitutional Court a draft of 17
"constitutional amendments” on the draft is contemplated
the communication will be considered as a public service. The
three-page document presents, in Article 16, to add as first
paragraph of Article 384 of the Constitution the following text:
"Communication as a public service will be provided through
public, private and community media.”

JULY

1. El On July 4, 2014 the Superintendence of information and
communication (Supercom) resolved to sanction Hoy journal
with a fine of USD 57,800 for nor publishing in the front page
the circulation numbers of 17 editions between May and June
this year. This occurs within six days of the announcement made
by the journal to suspend their print edition.

2. On July 21, 2014 the Superintendence of Information and
Communication (Supercom) sanctioned newspaper La Hora
(Esmeraldas regional edition) with a penalty equal to 2% of

N\

INDEX



TFUNDAMEDIOS 45

average turnoverinthe lastthree months for “takinginstitutional
position on culpability of an alleged offender committed murder
"after publishing an article about the murder of a taxi driver.

3. July 22, 2014, after an operation executed by the National
Police, medical union leader Dr. Carlos Figueroa was arrested,
sentenced to six months in prison after being found guilty
of libel crime against President Rafael Correa, along with
former assemblyman Cléver Jimenez and his advisor Fernando
Villavicencio. The Interior Ministry, through its official Twitter
account @MinlnteriorEc, published about 14:30: “Urgent.
@Policiakcuador detained Carlos Figueroa, sentenced to 6
months in prison for libel. Arrest occurred north of #Quito".

4. On the afternoon of July 25, 2014, Twitter reactivated four
‘tweeters’ accounts that are critical of the government after
have been suspended about 24 hours. Users: @polificcion,
@carlitoswayec, @Diana_Amores, @JJOLMEDO_, known
for being critical of the Ecuador government's handling, the
accounts returned to the air after being suspended between
July 23th and 24th without giving any explanation or reasons
by Twitter.

5. On July 24, 2014 the National Assembly passed the Organic
Monetary and Financial Code, which contains articles that could
restrict the right to freedom of expression and access to public
information. This Code sent by the Executive as an urgent
project, has been challenged by a limited discussion among
stakeholders, although the ruling party legislators disagreed.

6. On 30 July 2014 the Constitutional Court issued a judgment in
which set restrictions to journalistic work. According to it, the
Court prohibited to the media publish information related to
cases handled in indigenous justice without prior approval of
the representatives of the communities.

N\

INDEX



46 TFUNDAMEDIOS

AUGUST.

1. On August 7, 2014 the Superintendence of Information and
Communication (Supercom) sanctioned the Digital TV and radio
station La voz de su amigo, the coastal province of Esmeraldas
-located 300 km north of Quito, the fine was a financial penalty
four basic minimum wages unified, USD 1360, for failing to
provide copies of programs.

2. August 14, 2014, the Superintendence of Information and
Communication (Supercom) sanctioned newspaper El Nacional,
from EL Oro, province located at the southwest of Ecuador with
a fine of USD 8.840 for not publishing their circulation number
in 26 editions, between June 1 and 26 this year.

3. OnAugust15,2014the newspaper ElMeridiano from Guayaquil
-coastal city located 400 Km away from Quito- announced the
closure of its print edition after 31 years of a strong presence
in the Ecuadorian journalism. Economic problems related to
the lack of publicity, above that, the legal warnings were the
reasons to stop printing the newspaper that continue to be
published in just the digital version.

4. OnAugust 17,2014, former editorial writer for the newspaper El
Universo, Emilio Palacio, former Assemblyman Cléver Jiménez
and citizen Esteban Saltos faced criminal charges against the
prosecution for alleged conspiracy. The complaint of public
action was introduced by Fernando Larrea, lawyer of Skylet
Elite US company owned by his nephews,the Ecuadorian Juan
Pablo and Eduardo Larrea, considering that the three combined
to tarnish the image of the government, using the name his
nephew Edward, who was director of Civil Aviation.

SEPTEMBER

1. On the 8" and 19 September 2014, the Superintendence of
Information and Communication (Supercom) sanctioned the
local newspaper La Prensa and Radio Tricolor from Riobamba

N\

INDEX



TFUNDAMEDIOS

- a city located 138 km from Quito- for not have released
two editions of the print run and no have delivered copies of
original editios or programs. Journal La Prensa was suspended
twice. First, because the entity of control determined that the
newspaper failed to comply Article 90 of the Communication”s
Law (LOC) by failing to disseminate, on the cover, the total
number of copies on circulation in editions of May 7th and
20th of July 2014, after came a complaint issued by citizen
Jaime Gonzalo Merizalde, on July 25™. The second penalty
was given against this newspaper for failing to deliver some
copies requested by Mr. Lizardo Enrique Colcha Arévalo, copies
of publications that corresponded to the 17, 28, 30 and 31st
of May and 22nd of June 2014, and were supposed to been
delivered on a term of three days. This, in the opinion of the
Supercom, infringed Article 28 of the LOC. The newspaper has
been fined with USD 4760.

. On September 17 2014 the Constitutional Court ruled to deny
as unconstitutional the Communications Law on procedural
grounds. It also refused the demands about articles 27 from
de LCO because of substantive grounds (articles 1,3,5,6,17,18,
20,21,22,24,26,30,38,40,42,48,55,59 , 61,63,64,71,84, 90 and
96) and the Court just proceeded to make minor changes in two
articles and the interpretation in a third. The unconstitutionality
of the Communications Law had been sued by three different
actions: the first one presented by 60 journalism, civil society,
art, culture and academia personalities. Another issued by
University San Francisco de Quito legal and human rights clinics
and the last one by the opposition legislator, Luis Fernando
Torres.

. On September 17th, as part of the march organized by workers
and other social organizations against some government
policies, several incidents occurred and 47 persons were
detained, 15 policemen were injured, a cameraman was
physically assaulted and the digital media outlet LaRepublica.
ec suffered a cyber-attack.

. OnSeptember17,2014,the Criminal Court of Macas, Amazonian
city located in the southeastern of Ecuador, upheld, the 12
years imprisonment sentence against indigenous leaders Pepe
Acacho and Pedro Mashiant, both were accused of organized

47

N\

INDEX



48 TFUNDAMEDIOS

terrorism by different events during a social protests, when
Acacho was director of Radio La Voz de Arutam and was
president of the Shuar federation.

5. On September 24th, 2014 the social network Facebook has
eliminated the video "What Correa does not want you to see”
from the page "Ecuatoriano hasta las huevas” after allegations
of copyrights violations made by the Spanish company Ares
Rights, on behalf of the Ministry of Communication (SECOM)
and the state channel Ecuador TV.

6. On September 23rd, 2014, the Superintendence of Information
and Communication (Supercom) sanctioned the weekly La
Verdad, of Machala -city located 500 Km from Quito- with
two written warnings and four financial penalties totaling
approximately USD $ 8,000, twice the amount of the media
outlet assets that could lead to its extinction.

7. On September 29, 2014, the Superintendence of Information
and Communication (Supercom) ordered the television station
Ecuavisa to publish a correction requested by Fernando Larrea,
company lawyer of Sky Jet Elite, which will be broadcast on the
newscast Televistazo 13:00. The control entity also ordered the
director of the informative submit a written public apology to
people that should be published on the website of the media
for at least seven consecutive days.

OCTOBER

1. The morning of October 7, 2014, the mathematician, activist
and blogger Bolivar Lojan received a threat from unknown
assailants who threw a dead dog stabbed, with a note in which
insinuated that his life was in danger. The message was sent to
the house of his nephews in Loja, a city on the southern border
of Ecuador.

2. On October 31, 2014, the Superintendence of Information and
Communication (Supercom) resolved to sanction Teleamazonas

N\

INDEX



TFUNDAMEDIOS 49

television station for the transmission of five chapters of the
comedy series La Pareja Feliz "Happy Couple” for publishing
discriminatory content because of sex and sexual orientation.
"The mediaoutlet shall pay a penalty equalto 5% of the average
turnover for the last three months, according to tax returns
submitted to the Internal Revenue Service (IRS). The Supercom
based its decision on two resolutions Cordicom, Regulatory
and Development Council of Information and Communication,
which qualify as discriminatory chapters of the series.

3. On October 6, Canal Uno media outlet also received two fines
totaling USD $ 10,200, and a written reprimand for allegedly
offenses referred to in Article 30 paragraph 4; 32 and 10
paragraph 3, letter d) of the Act Organic Communication (LOC),
concerning information restricted circulation, comprehensive
protection of children and adolescents and ethical standards.

4. On October 8, the local Intendance of Information and
Communication of the Pacific sanctioned El Diario newspaper
of Portoviejo -coastal city located 355 km from Quito- with a
fine of 10 basic unified remunerations, equivalent to $ 3400
USD, for alleged infringement of Article 30, paragraph 2 of the
Communications Law, which deals with information restricted
circulation.

5. On October 27, 2014, Jaqueline Gonzalez, former councilor
of Sucula canton in the province of Morona Santiago (366 km
south of Quito), was sentenced by the Civil Court, to spend 15
days in jail for a comment made on a Facebook account that
does not belong to her.

NOVEMBER

1. On November 5% 2014, the Superintendence of Information
and Communication (Supercom) admitted the complaint
issued by members of several Afro-Ecuadorian organizations
against the cartoonist Xavier Bonilla (Bonil) and “El Universo”
because of a published cartoon. The complainants argued

N\

INDEX



50

N\

INDEX

TFUNDAMEDIOS

about the “dissemination of messages that constitute support
of discrimination and incitement to the experiments or practice
of violence”.

2. On November 6, 2014, the facilities of the print and digital

newspaper Cotopaxi Noticias, located in Latacunga (89 km
south of Quito), were attacked by unknown who stole two of
the six computers that were in place, those machines contained
journalistic material and media files for the last five years.

3.0n November 21, 2014 the Superintendent of Information and

Communication (SuperCom) sanctioned Radio Station Gaviota
, from EL Oro -province located in the southwest of Ecuador-
with a fine equivalent to four basic unified remunerations (USD
S 1,360) this fine was given because of failing to submit copies
of Amanecer Informativo ‘informative dawn’ requested by the
Ministry of Agriculture National Director.

4. On November 13, 2014 the Constitutional Court accepted an

extraordinary protection action against the judgment of the
National Court of Justice which declared innocent journalist
Freddy Aponte in the insolvency process followed for José
Bolivar Castillo, Mayor of Loja. This process was continued after
the non-payment of compensation about $ 55,000, which is
the result of an earlier trial for moral damages which it was
derived from another trial for libel.

DECEMBER

1. On December 2, 2014, the Superintendence of Information

and Communication (SuperCom) fined the television station
Teleamazonas, the fine consist with the obligation to issue
a public apology, for not publish the complete content of a
letter of ratification sent by the actress Carolina Jaume, the
entrainment TV show Jarabe de Pico ‘Syrup Peak’, which airs
on the channel.

2. On December 4, 2014 Daily newspaper El Expreso published

on its cover and inside at the first page, an orderly ratification



TFUNDAMEDIOS

by the Superintendence of Information and Communication
(SuperCom), the news report was regarding an alleged loss
of the Pacific Refinery, which according to the control entity,
was not published whit the characteristics and dimensions
specified by the Law. For this note, the newspaper was
already sanctioned last November 25, with a fine equivalent
to the 2% of the average turnover of the last three months;
the fine was for considering that the media took institutional
position on judicial matters. In the ratification published by the
communication media it was stated that the article published
by the newspaper “contains obvious and flagrant errors that
misinform the public with false criteria” and was rejected the
possible existence of an injury to the State.

3. On December 4, 2014, the Superintendence of Information and
Communication (SuperCom) sanctioned newspaper La Hora
with a written reprimand after initiated exofficio proceedings,
for the publication of a note concerning the abbreviated trial
where several students were detained in recent protests against
the government.

4.0n December 9, 2014, the Superintendence of Information and
Communication (SuperCom) sanctioned newspaper La Hora
with a fine equivalent of the 2% of the averaged turnover of the
last three months for violating Article 25 of the Communications
Law, for taking institutional position on the guilt or innocence
of people involved in an investigation or criminal process.

5.0n December 12,2014, the Superintendence of Information and
Communication (Supercom) sanctioned local radio La Bonita
106.7, of Mana -town located in the province of Cotopaxi
110 km from Quito- with a fine of four basic salaries (1360
US dollars) for failing to provide copies of the morning news
"Cotopaxi News" last October 8, at the request of the General
Union of Drivers of La Mana.

6. On December 24", 2014, the Superintendence of Information
and Communication, Supercom, sanctioned the mayor of Quito,
Mauricio Rodas (SUMA party, opposition to the government of
Rafael Correa), with a fine of ten basic salaries (USD $ 3,400) for
considering him responsible for censorship by not broadcasting
the program "El poder de la palabra”, from the news portal

51

N\

INDEX



52

N\

INDEX

TFUNDAMEDIOS

Ecuadorinmediato.com, through the Municipal Radio and
Distrito FM, public media administered by the capital district
council.

. On December 17%, 2014, the National Assembly passed

with 93 votes in favor and 25 against, the Organic Law of
Telecommunications’ draft after the second debate concludes.
This Act establishes an Agency for the Regulation and Control
of Telecommunications with wide powers to regulate the radio
spectrum under the Executive instructions and which the
principal of this entity used to be elected by the Assembly from
a list submitted by the president.

8. On December 27, 2014 Vice President Jorge Glas, during the

Saturday’s national TV and radio broadcast No. 404 once again
discredited journalists, activists and politicians who were
mentioned in previous national broadcasts, as finalists and
winners of the segments called: "La canallada mas canalla del
ano”, "La mentira mas mentirosa”, "La caretucada mas caretuca,
"El cinismo de la semana” and “La cantinflada mas cantinflezca
del ano” which can be translated as the biggest shame, the

biggest lie and the biggest cynical of the year.




